Wykrywanie i leczenie guza jądra

Guz jądra jest dosyć częstym schorzeniem i oznacza problemy z jądrami. Występuje u mężczyzn, a także u nastoletnich chłopców. Guz jądra może być skutkiem kontuzji lub wskazywać na ukryty problem medyczny, ale nie zawsze ma powiązanie z rakiem jąder. Niezależnie od tego lekarz powinien zbadać wszelkie zmiany w jądrach, do których należą właśnie guzy lub obrzęki. Warto również samodzielnie badać jądra w celu wykrycia guza na takim etapie, aby można go było odpowiednio wyleczyć.

Objawy guza jądra

Podczas konsultacji urologicznej należy przedstawić objawy i długość ich odczuwania, a także poinformować o niedawnych urazach oraz o aktywności seksualnej. Objawy guza jądra różnią się zależnie od przyczyny. W przypadku żylaków powrózka nasiennego i torbieli rzadko się objawiają (dotknięte jądro może wydawać cięższe od drugiego), widoczny obrzęk jąder może wskazywać na wodniaka, natomiast najbardziej bolesny okazuje się skręt jądra, którego przyczyną jest najczęściej uraz moszny. Objawiać się może nie tylko jej obrzękiem, ale również bólem w jamie brzusznej, gorączką, wymiotami, częstym oddawaniem moczu oraz nudnościami.

Diagnostyka chorób jąder

Lekarz urolog oprócz prostego badania fizykalnego może zlecić m.in. badanie ultrasonograficzne, które wykorzystuje fale dźwiękowe do tworzenia obrazu jąder, moszny i brzucha. Żylaki, wodniaki i torbiele są często leczone poprzez wykonanie drobnej operacji. Należy jednak pamiętać, że ból i obrzęki jądra mogą prowadzić do skrętu, który wymaga błyskawicznej operacji, a także być przyczyną raka. Przy takim podejrzeniu należy przeprowadzić dodatkowo tomografię komputerową lub rezonans magnetyczny miednicy, aby ocenić stan zaawansowania choroby, a także wykonanie badania klatki piersiowej w celu wykrycia ewentualnych przerzutów.