Home >> Oferta leczenie chorob prostaty i jader

Leczenie prostaty

Prostata, inaczej gruczoł krokowy lub stercz, jest częścią męskiego układu płciowego. Ryzyko chorób z nią związanych rośnie z wiekiem. Prostata pod wpływem naturalnych procesów fizjologicznych może się rozrastać, powodując takie dolegliwości jak np.:

• trudności lub ból przy oddawaniu moczu,
  • częstomocz,
  • ciągłe parcie na mocz,
  • uczucie niecałkowitego wypróżnienia.

Każda z nich wymaga konsultacji urologicznej. Lekarz wykona odpowiednie badania i w razie potrzeby podejmie decyzje dotyczące sposobu leczenia prostaty.

Leczenie raka prostaty

Nowotwór gruczołu krokowego to drugi co częstotliwości występowania nowotwór wykrywany u mężczyzn. Część osób zmagających się z opisanymi wyżej dolegliwościami zwleka z wizytą u specjalisty ze strachu przed usłyszenie diagnozy. Jednak podobnie jak w przypadku innych nowotworów, również w przypadku raka stercza kluczowe znaczenie ma odpowiednio wczesne zdiagnozowanie. Zwiększa ono szansę na wyleczenie, umożliwia wybór mniej inwazyjnych procedur leczniczych które umożliwiają szybszy powrót do zdrowia oraz zwiększają szansę na zachowanie sprawności seksualnej.

W leczeniu raka prostaty stosuje się m.in. metody takie jak:

• leczenie chirurgiczne (prostatektomia, czyli usunięcie gruczołu krokowego); zabieg ten może być przeprowadzany metodą tradycyjną (zabieg „otwarty”), laparoskopowo lub przy użyciu robota;
  • hormonoterapia;
  • radykalna radioterapia;
  • radioterapia pooperacyjna;
  • ścisła obserwacja (leczenie nie jest odejmowane „od ręki”; brany jest tu pod uwagę ogólny stan zdrowia pacjenta, poziom zaawansowania nowotworu, stopień złośliwości, odczuwane dolegliwości).

Wykrywanie i leczenie guza jądra

Guz jądra jest dosyć częstym schorzeniem mogącym występować zarówno u dojrzałych mężczyzn, jak i nastoletnich chłopców. Warto podkreślić, że zmiany w jądrach nie muszą mieć charakteru złośliwego. Mogą być skutkiem kontuzji, ale mogą też wskazywać na inny problem medyczny. Niezależnie od charakteru zmian, każdą z nich powinien zbadać lekarz. Warto również samodzielnie badać jądra w celu wykrycia guza na takim etapie, aby można go było stosunkowo łatwo wyleczyć.

Objawy guza jądra

Podczas konsultacji urologicznej należy przedstawić objawy i długość ich odczuwania, a także poinformować o niedawnych urazach oraz o aktywności seksualnej. Objawy guza jądra różnią się zależnie od przyczyny. W przypadku żylaków powrózka nasiennego i torbieli w dotyku jedno jądro może wydawać cięższe od drugiego, ale zmiany te rzadko dają widoczne zmiany zewnętrzne. Widoczny obrzęk jąder może wskazywać na wodniaka, natomiast najbardziej bolesny okazuje się skręt jądra, którego przyczyną jest najczęściej uraz moszny. Objawiać się może nie tylko jej obrzękiem, ale również bólem w jamie brzusznej, gorączką, wymiotami, częstym oddawaniem moczu oraz nudnościami.

Diagnostyka chorób jąder

Lekarz urolog oprócz prostego badania fizykalnego może zlecić m.in. badanie ultrasonograficzne, które wykorzystuje fale dźwiękowe do tworzenia obrazu jąder, moszny i brzucha. Żylaki, wodniaki i torbiele są często leczone poprzez wykonanie drobnej operacji. Należy jednak pamiętać, że ból i obrzęki jądra mogą prowadzić do skrętu, który wymaga błyskawicznej operacji. Niestety, mogą być także objawem nowotworu – raka jądra. Przy takim podejrzeniu należy przeprowadzić dodatkowo tomografię komputerową lub rezonans magnetyczny miednicy i ocenić stan zaawansowania choroby. Konieczne jest także wykonanie badania klatki piersiowej w celu wykrycia ewentualnych przerzutów.

Leczenie chorób układu moczowo-płciowego u mężczyzn

Niepokojące objawy ze strony układu moczowo-płciowego każdego z Panów powinny skłonić do wizyty u urologa. Jeżeli powstrzymuje Was bariera wstydu lub zakłopotania – warto ją przełamać i zatroszczyć się o własne zdrowie. Niezależnie od rodzaju diagnozy, jej postawienie oraz rozpoczęcie leczenia wpłynie pozytywnie na jakość Waszego życia, a w niektórych przypadkach – może po prostu je uratować. Jeśli poszukujecie Panowie doświadczonego lekarza urologa – zapraszamy do gabinetów lek. med. Piotra Kowalskiego.