Zasady profilaktyki urologicznej

Rak prostaty to choroba zbierająca cały czas ogromne żniwo wśród pacjentów. Wielu zachorowań dałoby się uniknąć, gdyby pacjenci stosowali zasady profilaktyki.

Na czym ona polega, dowiesz się z naszego wpisu.

Do lekarza

Podstawą każdej profilaktyki będzie regularne odwiedzanie lekarza, nie tylko, gdy pojawiają się problemy.

Każdy mężczyzna po czterdziestym roku życia powinien przynajmniej raz na dwa lata poddać się badaniu urologicznemu per rectum.

Z kolei po pięćdziesiątym roku życia należy regularnie oznaczać poziom PSA w surowicy krwi, będącego wskaźnikiem ewentualnych komórek nowotworowych.

Absolutnie niezbędna staje się wizyta u urologa, w przypadku stwierdzenia takich dolegliwości, jak:

• nietrzymanie moczu lub ból podczas jego oddawania
  • parcie na pęcherz, pieczenie, ból cewki moczowej
  • ból w dolnej partii pleców i podbrzusza
  • obrzęk nóg
  • obrzęk i ból jąder

Przygotuj się

Profilaktyka urologiczna to także odpowiednie przygotowanie się do wizyty.

Zanim zatem zapiszemy się na badanie urologiczne, warto przeprowadzić wcześniej podstawowe badania krwi, moczu, wykonać odpowiednie prześwietlenia i USG.

Aby nie być zaskoczonym przygotujmy listę zażywanych leków, w tym ziołowych.

Badanie

W końcu profilaktyka urologiczna to także wiedza na temat tego, jak wygląda badanie.

W trakcie rozmowy zatem lekarz będzie starał dowiedzieć się jak najwięcej o występujących objawach u pacjenta. Jeśli mamy problem z nietrzymaniem moczu, warto prowadzić dziennik. Na podstawie zapisów, lekarz łatwiej może stwierdzi, co jest przyczyną choroby.

Podstawą profilaktyki urologicznej będzie przełamywanie w pacjentach wstydu i oporów przed wizytą u specjalisty. Ważne są szeroko zakrojone kampanie informacyjne oraz przekonywanie, że regularne badanie urologiczne jest niemniej ważne niż na przykład badania krwi.

Wielu chorobom bowiem można zaradzić dzięki właśnie profilaktyce. To ona sprawi, że nie tylko chorób unikniemy, lecz również ich leczenie będzie dużo łatwiejsze, choroby bowiem zostaną wykryte w porę.