Urologiczne zakażenia bakteryjne. Przyczyny i metody leczenia

Dwie choroby urologiczne o podłożu bakteryjnym, najczęściej występujące u mężczyzn, to zapalenie cewki moczowej oraz zapalanie prostaty.

W obu przypadkach występują podobne objawy, takie jak ból podczas oddawania moczu, parcie na mocz czy ból w okolicy krocza.

Lekceważone prowadzą do poważnych powikłań.

Przyczyny i metody leczenia zapalenia cewki moczowej

Cewka moczowa to końcowy odcinek dróg moczowych.

Do naszego gabinetu najczęściej zgłaszają się pacjenci, cierpiący na rzeżączkowe zapalenie cewki moczowej, spowodowane dwoinką rzeżączki.

Rzadziej spotyka się nieswoiste zapalenie cewki moczowej, które wywołują inne bakterie, przenoszone drogą płciową:

• chlamydia trachomatis,
  • ureaplasma urealyticum,
  • gardnerella vaginalis, czyli rzęsistek pochwowy,
  • drożdżak candida albicans.

W przypadku rzeżączkowego zapalenia cewki moczowej należy przyjmować antybiotyk. W sytuacji zakażenia wywołanego innymi bakteriami zazwyczaj wystarczają leki z grupy chemioterapeutyków.

Ponadto w czasie kuracji należy przestrzegać zasad higieny osobistej, używając na przykład oddzielnego ręcznika. Do chwili wyzdrowienia pacjenci powinni powstrzymać się od współżycia płciowego.

Jak objawia się i jak leczyć zapalanie prostaty?

Prostata, czyli gruczoł krokowy, leży u podstawy pęcherza moczowego. Przez nią przechodzi cewka moczowa i przewody wytryskowe. Gruczoł ten odpowiada za wytwarzanie płynu, bogatego w substancje, powodujące odpowiednią jakość nasienia.

Ostre zapalanie prostaty wynika z infekcji bakteryjnej pałeczką okrężnicy E. coli. Nieleczone, przechodzi w stan przewlekły.

W pierwszym przypadku podstawą leczenia zapalenia prostaty jest stosowanie antybiotyków doustnie lub dożylnie.

W zapaleniu przewlekłym do leczenia włącza się również leki rozkurczowe, przeciwzapalne, przeciwbólowe oraz rozluźniające mięśnie.

Podczas kuracji powinno się wyeliminować z diety alkohol, pikantne potrawy oraz kofeinę.

Urologiczne zakażenia bakteryjne nie tylko powodują dyskomfort i przyczyniają się do obniżenia jakości życia, lecz również są groźne dla zdrowia. Dlatego nie należy lekceważyć nawet najdrobniejszych objawów i czym prędzej zgłosić się do urologa.