Różnice między urologiem a andrologiem

Pojęcia androloga i urologa, kojarzone przede wszystkim z problemami zdrowotnymi, które dotykają mężczyzn, są często mylone.

Tymczasem warto wiedzieć, czym się różnią te dwie dziedziny medycyny, aby zdecydować, do którego specjalisty się zgłosić.

Czym się zajmuje andrologia?

Andrologia jest specjalizacją, która wyodrębniła się z urologii. Zajmuje się przede wszystkim męskim układem rozrodczym oraz wszystkimi kwestiami, które się z nim wiążą.

Androlog zatem leczy i diagnozuje choroby narządów płciowych u mężczyzn oraz pomaga radzić sobie z zaburzeniami ich rozwoju.

To właśnie do tego specjalisty powinien zgłosić się pacjent, jeśli  podejrzewa u siebie problemy z niepłodnością, kłopoty endokrynologiczne lub cierpi na spadek libido.

Jak wygląda wizyta u urologa?

Urolog natomiast zajmuje się schorzeniami układu moczowego, kwestiami związanymi z nerkami, chorobami gruczołu krokowego oraz infekcjami przenoszonymi drogą płciową. Leczy także zaburzenia hormonalne.

Pierwszym etapem badania urologicznego jest rozmowa z pacjentem, w której trakcie lekarz pyta o objawy, takie jak nietrzymanie moczu, ból podczas jego oddawania, parcie na pęcherz, pieczenie i ból cewki moczowej. Jeśli urolog uzna, że symptomy są niepokojące, wypisze skierowanie na badania krwi lub oznaczenia odpowiednich markerów.

Kolejnym etapem wizyty u specjalisty jest badanie per rectum. Polega ono na wprowadzeniu przez lekarza do odbytnicy pacjenta palca w gumowej rękawiczce. Badanie przeprowadzane jest w znieczuleniu miejscowym. Lekarz w ten sposób zbada okolicę odbytu i sprawdzi, czy nie występują tam otarcia, pęknięcia, żylaki i zmiany o podłożu nowotworowym. Oceni także długości i stan kanału odbytu oraz zwieraczy. Na końcu badania urolog obejrzy treść zawartą w bańce odbytnicy. Stwierdzi czy występuje w niej krew, treść ropna lub śluz.

Mimo że andrologia i urologia to pokrewne dziedziny medycyny, fachowcy z ich zakresu zajmują innymi rodzajami schorzeń.

Specjalność andrologiczna jest także dużo rzadsza; częściej w przychodniach spotkamy się z możliwością umówienia wizyty u urologa.