Jak rozpoznać problemy z prostatą?

Prostata to niewielki gruczoł krokowy, znajdujący się pod pęcherzem moczowym mężczyzny. Problemy z prostatą, ujawniające się najczęściej w dojrzałym wieku, wynikają z przerostu gruczołu pod wpływem spadku poziomu androgenów, głównie testosteronu. Około połowa dorosłych mężczyzn po sześćdziesiątym roku życia skarży się na tę dolegliwość, której objawy są nie tylko nieprzyjemne, lecz również niebezpieczne dla zdrowia.

Objawy przerostu prostaty

Pierwszym, najbardziej charakterystycznym symptomem jest problem z oddawaniem moczu. Chęć skorzystania z toalety może pojawiać się nagle, intensywnie i znacznie częściej niż dotychczas, nawet w nocy (tzw. nykturia). Jednocześnie strumień moczu jest bardzo wolny, ma małą moc i towarzyszy mu uczucie nie do końca opróżnionego pęcherza. Może również dochodzić do niekontrolowanego wyciekania z cewki moczowej.

Przerost prostaty nie wpływa bezpośrednio na sprawność seksualną, jednak zespół towarzyszących mu dolegliwości może skutecznie utrudnić odbycie stosunku płciowego. W prostacie i pęcherzykach nasiennych wytwarzany jest płyn nasienny, w którym umieszczone są plemniki oraz substancje zapewniające właściwe nawilżenie i ułatwiające mężczyźnie współżycie. Teoretycznie zdolność do uzyskania wzwodu pozostaje, w praktyce jednak dyskomfort związany z zaburzeniami prostaty może skutecznie zaburzyć odczuwanie satysfakcji z seksu.

Kiedy należy odwiedzić gabinet urologiczny?

Gdy zauważasz u siebie problemy związane z oddawaniem moczu, którym towarzyszyć mogą również nudności czy zawroty głowy, powinieneś niezwłocznie udać się na specjalistyczne konsultacje urologiczne. Lekarz urolog prawidłowo zdiagnozuje specyfikę choroby i zaleci odpowiednie leczenie prostaty. Ważne jest, aby gabinet urologiczny odwiedzić najwcześniej jak to możliwe. Przerost prostaty może prowadzić do całkowitego zaciśnięcia cewki moczowej, co bardzo często oznacza konieczność przeprowadzenia zabiegu operacyjnego.