O czym świadczy obecność krwi w moczu u mężczyzn?

Krew w moczu to dostrzegalne gołym okiem zaburzenie w składzie i wyglądzie uryny. Krwiomocz u mężczyzn może mieć takie samo podłoże jak u kobiet, jednak bardzo często przyczyną są dolegliwości typowe dla płci męskiej. Każda taka przypadłość wymaga niezwłocznej konsultacji urologicznej.

Przyczyny występowania krwi w moczu

Mocz powinien mieć lekko żółtą barwę i dość przejrzystą konsystencję. Z krwiomoczem mamy do czynienia, gdy gołym okiem możemy zauważyć czerwone zabarwienie uryny. Oczywiście delikatna zmiana barwy moczu może być spowodowana zupełnie nieistotnymi dla zdrowia czynnikami, np. spożyciem buraków lub rabarbaru, a nawet niektórych leków. Jeśli jednak nie doszło do spożycia tych produktów, a dolegliwości wystąpiły, konieczna jest wizyta u lekarza. Krwiomocz zawsze wymaga dalszej diagnostyki, bez względu na to, czy pojawia się jednorazowo, okazyjnie czy regularnie.

• Najczęściej krew pojawia się w moczu w wyniku infekcji bakteryjnej układu moczowego: zapalenia cewki moczowej lub zapalenia pęcherza. Wówczas oprócz charakterystycznego czerwonego zabarwienia pojawia się również wyraźne zmętnienie płynu, wskazujące na obecność nabłonków i licznych leukocytów (tzw. ropomocz). Niekiedy występuje też charakterystyczne pienienie moczu, a także wysoka gorączka. Oprócz tego pojawia się uczucie parcia na pęcherz, częstomocz albo skąpomocz, pieczenie podczas oddawania moczu oraz ból w nadbrzuszu. Konieczne jest wykonanie stosownych badań, przede wszystkim posiewu moczu, a także wdrożenie stosownego leczenia, zazwyczaj antybiotykoterapii.
  • Krew w moczu może wskazywać również na choroby prostaty – łagodny przerost prostaty, zapalenie gruczołu krokowego bądź nowotwór prostaty. Wówczas objawami towarzyszącymi są m.in. problemy z oddawaniem moczu, ból w kroczu i podbrzuszu. Zwykle dolegliwości pojawiają się u mężczyzn w podeszłym wieku. Niezbędne jest przeprowadzenie badań diagnostycznych, tj. per rectum, biopsji gruboigłowej prostaty i biopsji cienkoigłowa.
  • Krwiomocz oraz pieczenie mogą być związany z kamicą nerkową. Krew pojawia się w wyniku uszkodzenia ścian dróg moczowych. Objawami są m.in. ataki kolki nerkowej, dotkliwy ból w okolicy lędźwiowej, nudności, wymioty, gorączka. Czasami pojawia się krwiomocz ze skrzepami. Niezbędne jest wykonanie badania obrazowego USG nerki i zdjęcia radiologicznego.
  • Bezbolesny krwiomocz to jeden z objawów nowotworu pęcherza moczowego. Niekiedy w moczu mogą pojawić się również drobne skrzepliny. Krwawienie po pewnym czasie może ustąpić, jednak mimo to nowotwór dalej się rozwija. Dlatego w przypadku wystąpienia niepokojących objawów, nie należy zwlekać z wizytą u lekarza, który zaleci wykonanie stosownych badań, w tym przede wszystkim cystoskopię z pobraniem wycinków.
  • Do innych przyczyn krwiomoczu zaliczamy również m.in. schorzenia nowotworowe, gruźlicę nerek, zawał nerki, skazę krwotoczną, toczeń, urazy dróg moczowych i nerek.