O czym może świadczyć swędzenie i pieczenie cewki moczowej u mężczyzn?

Swędzenie i pieczenie cewki moczowej to jeden z częstszych powodów, z jakim zgłaszają się pacjenci do gabinetu urologicznego. Przyczyn tej dolegliwości może być kilka, chociaż najczęściej diagnozowane jest zapalenie cewki moczowej.

Pieczenie i swędzenie to objawy zapalenia cewki moczowej

Głównym symptomem zapalenia cewki moczowej u mężczyzn, zwłaszcza aktywnych seksualnie, jest pieczenie zewnętrznego ujścia cewki, co wynika z zakażenia. Jest to jedna z chorób przenoszonych drogą płciową. Wyróżniamy kilka typów zapalenia: nierzeżączkowe (wywołane przez chlamydie, mikoplazmy, rzęsistka pochwowego lub bakterie inne niż dwoinka rzeżączki) i, rzadsze, rzeżączkowe (wywołane przez dwoinkę rzeżączki). Oprócz swędzenia i pieczenia mogą pojawić się inne charakterystyczne objawy, takie jak m.in.:

• częstomocz i parcie na pęcherz (najczęściej przy powikłaniach)
  • podbarwiona krwią wydzielina z cewki
  • surowiczy wyciek z cewki
  • zaczerwienienie wokół ujścia cewki
  • ból podbrzusza
  • problemy z oddawaniem moczu
  • obrzęk gruczołu krokowego

Trzeba jednak pamiętać, że zapalenie cewki moczowej może przebiegać bezobjawowo.

Inne przyczyny swędzenia i pieczenia cewki moczowej

Uczucie swędzenia i pieczenia cewki moczowej występuje również przy grzybicy błony śluzowej żołędzi. Do zakażenia, podobnie jak wyżej opisanym przypadku, dochodzi drogą kontaktów seksualnych. Objawem towarzyszącym jest ból we wszystkich miejscach zmienionych chorobowo, a więc nie tylko w okolicach cewki. Pojawiają się plamiste zmiany, które z czasem ujawniają się na całej powierzchni żołędzi.

Do innych przyczyn swędzenia i pieczenia zaliczamy również zakażenie układu moczowego oraz reakcje alergiczne.

Co zrobić, gdy pojawiają się niepokojące objawy?

Kiedy pojawia się pieczenie i swędzenie cewki moczowej, niezbędna jest wizyta u lekarza urologa. Zakażenia infekcyjne i grzybicze wymagają wdrożenia stosowanego leczenia, gdyż mogą prowadzić do poważniejszych powikłań. Co więcej, w niektórych przypadkach istnieje konieczność objęcia leczeniem również osoby, z którą pacjent utrzymuje kontakty seksualne.