Jak przygotować się do operacji nowotworu prostaty?

Prostata, zwana także gruczołem krokowym lub sterczem, jest jedną z części męskiego układu płciowego. Jej zdrowy stan jest gwarancją braku problemów z oddawaniem moczu. Choć w młodych latach nie sprawia ona wielu kłopotów, wraz z wiekiem wzrasta ryzyko wystąpienia stanów chorobowych prostaty. Wiążą się one przede wszystkim z rozrostem tej części ciała. Proces ten nie jest co prawda czymś patologicznym, dokonuje się naturalnie pod wpływem procesów fizjologicznych, niemniej jednak skutkuje przykrymi dolegliwościami.

Jaki charakter mają dolegliwości związane z gruczołem krokowym? Najczęściej polegają one na problemach z oddawaniem moczu. Kiedy prostata jest w złym stanie, czynność ta może przebiegać z trudnościami i z uczuciem bólu. Inne kłopotliwe zjawiska wiążące się z niesprawnym sterczem to częstomocz (konieczność częstego oddawania moczu), ciągłe parcie na mocz czy uczucie niecałkowitego wypróżnienia.

Problemy związane z gruczołem krokowym mogą jednak przybierać znacznie poważniejszy charakter. Najgroźniejszym stanem chorobowym tej części ciała jest nowotwór prostaty. Choć diagnoza takiej dolegliwości jest bolesna, nie należy zwlekać z tym, aby przekonać się, czy rzeczywiście dotknął nas rak stercza. Odpowiednio wczesne wykrycie choroby jest bowiem kluczem do tego, aby sobie z nią poradzić. Jest ono w stanie nawet wyeliminować konieczność sięgnięcia po najbardziej radykalne metody leczenia.

Specyfika prostatektomii

Czasami jednak stan gruczołu krokowego jest na tyle poważny, że trzeba go zoperować. Leczenie chirurgiczne sterczu, inaczej nazywane prostatektomią, polega na usunięciu prostaty. Proces ten można przeprowadzać na kilka różnych sposobów. Jednym z nich jest metoda tradycyjna, czyli tak zwany zabieg otwarty. Inne metody wiążą się z wykorzystaniem laparoskopu lub robota. Ponieważ każda z tych metod operowania przebiega odmiennie, należy się do niej inaczej przygotować. Niezależnie od sposobu leczenia powinno się jednak zadbać o to, aby przystąpić do niego w odpowiednim stanie. Jest to bowiem gwarantem powodzenia operacji.

Choć niewątpliwie laparoskopia posiada wiele zalet, nie wszyscy pacjenci mogą skorzystać z tego sposobu operowania gruczołu krokowego. Istnieją bowiem różne przeciwwskazania do zastosowania tej metody. Należy do nich między innymi:

• guz mózgu
  • podwyższone ciśnienie śródczaszkowe
  • wodogłowie
  • jaskra

Elementem przygotowania do operacji gruczołu krokowego jest więc upewnienie się w tym, czy pacjent nie ma żadnej z wyżej wymienionych dolegliwości. Jeśli ją ma, wtedy pozostaje przeprowadzić prostatektomię w sposób tradycyjny.

W jaki sposób przygotować się do prostatektomii? Należy przeprowadzić wszystkie niezbędne badania poprzedzające tę operację. Dotyczą one w szczególności krwi i nerek. Ważnym elementem jest także zatroszczenie się o profilaktykę przeciwzakrzepową. Pacjentowi muszą zostać zaaplikowane odpowiednie środki i powinien on przejść fizjoterapię. Ta ostatnia skupia się głównie na miednicy. Przeprowadza się ją zarówno przed zabiegiem, jak i po nim, w celu umożliwienia w miarę szybkiego powrotu do zdrowia i odzyskania sprawności seksualnej.

Przygotowanie do operacji gruczołu krokowego nie wiąże się jednak tylko z działaniami stricte medycznymi, lecz także z opieką psychologiczną. Zajmuje się nią psychoonkolog, który specjalizuje się w opiece nad osobami dotkniętymi chorobami nowotworowymi. Takie działanie jest w stanie znacznie umniejszyć negatywne skutki, jakie wywiera na psychice rak. Pomaga przyjąć pozytywne podejście i wzbudzić nastawienie na odzyskanie zdrowia. Nie należy też zapominać o prawidłowej diecie. Ona również może pomóc w przezwyciężeniu nowotworu.