Jak przebiega operacja prostaty ?

Prostata to gruczoł krokowy zlokalizowany pod pęcherzem moczowym u mężczyzny. Odpowiada za wydzielanie płynu nasiennego, który tworzy razem z plemnikami spermę. Prostata jest gruczołem wymagającym regularnej kontroli u lekarza urologa, ponieważ jej przerost może prowadzić do konieczności przeprowadzenia operacji.

Objawy raka prostaty

Nowotwór gruczołu krokowego to choroba, która dotyka coraz większej liczby mężczyzn. Jest ona wynikiem stresującego trybu życiu, nieodpowiedniej diety, ale też jest negatywną konsekwencją zaniedbania, czyli braku kontroli u lekarza urologa. Organizm człowieka sygnalizuje jednak, że coś dzieje się nie tak. Jeśli więc pojawią się takie objawy jak częste oddawanie moczu, budzenie się w nocy w celu oddania moczy, ból w dolnej części kręgosłupa, chudnięcie czy obecność czerwonych krwinek w moczu należy wybrać się do lekarza na badania. Na ich podstawie lekarz określi stan zaawansowania choroby i wdroży leczenie, a w zaawansowanych przypadkach przeprowadzi operację prostaty.

Sposoby leczenia prostaty

Leczenie prostaty uzależnione jest od zaawansowania choroby. Jednak wciąż najbardziej popularną metodą jest operacja naciekającego nowotworu, która często jest poprzedzona radioterapią. W celu zapobiegania powstawania nowych ognisk raka lekarz może zalecić metodę hormonalną mającą za zadanie obniżenie poziomu cholesterolu odpowiedzialnego za namnażanie się komórek nowotworowych. W Polsce wykonywane są również zabiegi leczenia impulsami prądu lub usuwania nowotworu przy pomocy ultradźwięków. Są to jednak metody eksperymentalne, których skuteczność jest cały czas badana.

Jak przebiega operacja chirurgiczna prostaty?

Celem operacji prostaty jest usunięcie zaatakowanych przez nowotwór tkanek takich jak pęcherzyki nasienne, węzły chłonne w naczyniach biodrowych oraz gruczołu krokowego. Tylko dzięki takiej ingerencji możliwe jest usunięcie wszystkich komórek rakowych oraz doprowadzenie do całkowitego wyleczenia. Operację prostaty wykonuje się w dwojaki sposób. Starą metodą jest operacja skalpelem, ale dziś lekarze znacznie chętniej sięgają po nowoczesną metodę usuwania zmian nowotworowych przy wykorzystaniu laparoskopu. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu ogólnym. W pierwszym etapie pacjentowi zakłada się cewnik, który zapewnia odpływ moczu podczas operacji. W niektórych przypadkach lekarz może zadecydować o zamocowaniu drenów. Mają one na celu zapobieganie nadmiernemu krwawieniu w trakcie operacji. Laparoskopowe usunięcie komórek nowotworowych następuje po nacięciu wykonanym na brzuchu, a po zakończeniu zabiegu chirurgicznemu zamknięciu operowanego miejsca.