Jak należy dbać o siebie po operacji prostaty?

Słysząc określenie prostata, od razu myślisz o groźnej chorobie? Nic bardziej mylnego! Prostata to męski gruczoł krokowy nazywany inaczej gruczołem sterczowym albo sterczem. Posiada go każdy mężczyzna i pełni on bardzo istotne funkcje w układzie moczowo-płciowym mężczyzny. To właśnie ten gruczoł jest odpowiedzialny za produkcję odżywczego płynu, w którym znajdują się plemniki. Powszechne kojarzenie prostaty z chorobą wynika z faktu, iż bardzo wielu mężczyzn po 50 roku życia ma z nią problemy.

Jakie są najczęściej występujące problemy z prostatą?

Najczęstszą dolegliwością związaną z prostatą jest jej przerost. Objawia się on problemami z oddawaniem moczu. Występują one, ponieważ gruczoł ten nadmiernie uciska cewkę moczową. Kolejnym często diagnozowanym problemem jest rak prostaty. Może on rozwijać się w męskim organizmie nawet przez kilkanaście lat, nie dając przy tym żadnych objawów. Bardzo ważne są więc kontrolne badania prostaty, które po ukończeniu 40 roku życia należy wykonywać raz w roku u lekarza urologa. Tylko w ten sposób możliwe jest wczesne wykrycie choroby nowotworowej i zaordynowanie odpowiedniego leczenia.

Jakie metody są wykorzystywane do leczenia raka prostaty?

W zależności od stopnia zaawansowania choroby, jej umiejscowienia oraz ewentualnych przerzutów lekarz urolog może zalecić różne metody jej leczenia. Jeżeli nowotwór zostanie zdiagnozowany we wczesnym etapie rozwoju, możliwe będzie zastosowanie nieinwazyjnych terapii takich jak hormonoterapia albo radioterapia. Jeśli jednak choroba jest zaawansowana, to najczęściej wybierane jest leczenie chirurgiczne. Operacja polega na usunięciu gruczołu krokowego i może być przeprowadzana tradycyjną metodą otwartą, laparoskopowo albo z zastosowaniem robota.

Jak wyglądają pierwsze tygodnie po operacji prostaty?

Po przeprowadzeniu prostatektomii pacjent przez dobę może przyjmować jedynie płyny. Następnie zaczyna się do jego diety wprowadzać pokarmy wysokobiałkowe. Wskazane jest jak najszybsze rozruszanie operowanego, podawanie mu heparyny drobnocząsteczkowej oraz bandażowanie dolnych kończyn, aby zapobiec rozwojowi żylnej choroby zatorowo-zakrzepowej i zapalenia płuc. Kolejnym niezwykle ważnym elementem powrotu do zdrowia i pełni sprawności są odpowiednie ćwiczenia oddechowe, a po upływie 4 tygodni od zabiegu również rehabilitacja. Przez co najmniej 2 miesiące od zabiegu pacjent nie powinien się przemęczać i podnosić ciężkich przedmiotów.

Na czym polega rehabilitacja po operacji prostaty?

Wielu pacjentów myśli, że operacja wystarczy, aby pozbyć się nowotworu prostaty na dobre. Jednak sam zabieg chirurgiczny nie kończy terapii. Po wycięciu gruczołu krokowego pacjenta czeka jeszcze rehabilitacja, której celem jest zminimalizowanie ewentualnych powikłań. Do najczęstszych powikłań należy nietrzymanie moczu oraz zaburzenia erekcji. Podczas operacji bardzo często zostaje uszkodzony zwieracz wewnętrzny, co staje się przyczyną niekontrolowanego oddawania moczu.

Rehabilitację zaczyna się zazwyczaj cztery tygodnie po operacji. Polega ona na nauczeniu pacjenta lokalizowania mięśni dna miednicy i wykonywania odpowiednich ćwiczeń, które spowodują, że zwieracz cewki będzie znowu prawidłowo pracował. Codziennie powtarzane ćwiczenia mięśni Kegla, które polegają na ich naprzemiennym ściskaniu i rozluźnianiu, pomagają pozbyć się problemu nietrzymania moczu, a także poprawiają jakość życia seksualnego. W większości przypadków problemy te mijają po około 6 do 12 miesięcy od operacji, jeżeli pacjent jest skrupulatny i systematycznie wykonuje zalecone przez lekarza ćwiczenia.