Czym jest rak pęcherza moczowego?

Jedną z najgroźniejszych chorób onkologicznych jest rak pęcherza moczowego. Co ważne, może dotknąć osób w każdym wieku. Najczęściej jednak zdarza się, że cierpią na nią mężczyźni w wieku 50-80 lat, a ryzyko zachorowania wzrasta z wiekiem. Poniżej omawiamy, czym się objawia rak pęcherza moczowego, jak go leczyć i co zrobić, aby uniknąć choroby.

Czym się objawia nowotwór pęcherza moczowego i jakie są czynniki ryzyka?

Możemy wyróżnić kilka objawów, które mogą oznaczać zachorowanie na raka pęcherza moczowego. Po zauważeniu któregokolwiek z nich należy jak najszybciej udać się na konsultację urologiczną. Do głównych objawów należy krwiomocz, bóle towarzyszące oddawaniu moczu oraz częste oddawanie moczu. Oprócz tego pacjenci skarżą się również na czasowe zatrzymanie moczu, a także potrzebę oddawania moczu, której nie towarzyszy oddawanie go. W późniejszym stadium choroby można zauważyć również bóle i obrzęki miednicy oraz kończyn dolnych i pachwin.

Warto również wiedzieć, jakie czynniki sprzyjają zachorowaniu. Oprócz tego, że ryzyko wzrasta z wiekiem, często powinny badać się osoby, które są zawodowo narażone na działanie związków chemicznych, cierpią na przewlekłe stany zapalne pęcherza moczowego oraz palą papierosy. Zachorowaniu na nowotwór pęcherza sprzyjają również nieprawidłowości genetyczne (na przykład protoonkogenów TP53 i RAS).

Jak leczyć raka pęcherza moczowego?

Jeżeli po wykonaniu przez lekarza urologa diagnostyki obrazowej czy innych badań okaże się, że pacjent ma nowotwór pęcherza moczowego, niezbędne jest natychmiastowe podjęcie leczenia. Jego zakres jest zależny od tego, jak bardzo zaawansowana jest choroba i do jakiej grupy ryzyka należy pacjent. W przypadku grupy niskiego ryzyka zwykle wykonywana jest elektroresekcja przezcewkowa i pojedyncza wlewka dopęcherzowa.

U pacjentów znajdujących się w grupie średniego ryzyka prowadzi się leczenie uzupełniające w postaci immunoterapii albo chemioterapii dopęcherzowej. W przypadku osób z grupy wysokiego ryzyka zmiany są rozległe i często jedynym rozwiązaniem jest wycięcie pęcherza. Jeżeli jednak zmiany nie są duże, może mu pomóc zastosowanie wlewki dopęcherzowej.