Ból jąder w okresie dojrzewania

Na forach internetowych można znaleźć wiele wpisów młodych chłopców, którzy uskarżają się na ból jąder w okresie dojrzewania. Czy jest to naturalne zjawisko? Czy może lepiej wybrać się w tej sytuacji do lekarza? W dzisiejszym wpisie zajmiemy się tym tematem. Zapraszamy do lektury.

Dojrzewanie chłopca

Dojrzewanie chłopca można podzielić na dwie fazy. W fazie pierwszej prepubertalnej zaczynają się pierwsze, jeszcze niewidoczne gołym okiem zmiany w organizmie. Podwzgórze zaczyna produkować gonadoliberynę, która z kolei uwalnia gonadotropinę z przysadki mózgowej. Ten hormon odpowiada za funkcjonowanie gruczołów płciowych i rozpoczęcie drugiej fazy – pubertalnej. Między 10. a 16. rokiem życia gruczoły płciowe w jądrach zaczynają produkować testosteron, który odpowiada za produkcję plemników i wtórne cechy płciowe.

Bóle krocza

W drugiej fazie dojrzewania zmienia się ciało chłopca. Penis i moszna powiększają się, moszna robi się luźniejsza i zaczyna bardziej zwisać. Skóra w tym miejscu robi się ciemniejsza, powiększają się też jądra. Chłopiec zauważy też pojawiające się owłosienie łonowe, początkowo tylko u nasady członka, później także na nim, na mosznie i po wewnętrznej stronie ud. Lekki ból jąder w tym okresie to zazwyczaj normalny objaw, nie powinien wzbudzać większego niepokoju. Jeśli jednak jest wyjątkowo silny, chłopca należy zabrać na konsultację urologiczną. Dolegliwości mogą być objawem pojawienia się żylaków powrózka nasiennego. Ostry ból jest wskazaniem do jak najszybszej reakcji. Zazwyczaj oznacza on skręt przyczepka jądra np. w wyniku urazu lub dużego wysiłku fizycznego. Przyczepki skręcają się nawet o 360 stopni i powodują niedokrwienie jądra. Ból jest nagły i bardzo silny. Tylko operacja przeprowadzona w ciągu maksymalnie 4 godzin może przywrócić prawidłowe krążenie. Do wizyty u specjalisty powinny skłonić także takie objawy jak obrzęk lub wyczuwalny guz. Nie należy bagatelizować też bólu w okolicach podbrzusza i dolnej części pleców.