Jak znaleźć dobrego urologa?

Urolog to lekarz zajmujący się diagnozowaniem i leczeniem chorób układu moczowo-płciowego. I chociaż problemy urologiczne są dość powszechne, to wciąż budzą w pacjentach zakłopotanie, które niekiedy bywa przyczyną odwlekania czy wręcz zaniechania wizyty u specjalisty. Takie zachowanie z całą pewnością nie jest korzystne dla naszego organizmu.

Kiedy udać się do urologa?

Lekarz urolog zajmuje się leczeniem wszelkich dolegliwości układu moczowo-płciowego, takich jak nietrzymanie moczu, stany zapalne, infekcje, impotencja, nowotwory czy zaburzenia funkcji układu. Gabinet urologiczny powinni odwiedzić zarówno mężczyźni, jak i kobiety, gdy zauważą u siebie dolegliwości takie jak m.in.:

• nietrzymanie moczu oraz ból przy oddawaniu moczu
  • zmiany w moczu, np. krwiomocz, białkomocz, spieniony mocz, ciemny odcień moczu, ropa w moczu
  • zmiany w ilości i częstotliwości oddawania moczu
  • uczucie nieustannego parcia na pęcherz
  • pieczenie lub swędzenie cewki moczowej
  • pourazowy ból w okolicach podbrzusza
  • zmiany w wyglądzie prącia, np. zaczerwienienie, obrzęki
  • ból lub obrzęk jąder

Pierwsza wizyta u urologa

Pierwsza wizyta u urologa, bez względu na to, czy korzystamy z usług publicznej służby zdrowia, czy też odwiedzamy prywatny gabinet urologiczny, zwykle obejmuje dokładny wywiad z pacjentem. Wówczas dokonywana jest wstępna diagnoza oraz uzyskujemy niezbędne porady urologiczne. Pierwsza rozmowa z lekarzem jest niezwykle ważna, ponieważ to wówczas najczęściej specjalista dowiaduje się, jakie leki przyjmuje pacjent, jakich chorób doświadczył w przeszłości oraz czym charakteryzują się obecne dolegliwości. Im więcej szczegółów podasz, tym trafniejsze będzie zdiagnozowanie choroby i dobranie odpowiednich metod leczenia.

Czy do urologa potrzebne jest skierowanie?

Jeśli zamierzasz udać się do urologa przyjmującego w ramach publicznej służby zdrowia, musisz postarać się o odpowiednie skierowanie, wypisywane przez lekarza rodzinnego. Bez skierowania można skorzystać ze specjalistycznych usług lekarskich w prywatnym gabinecie urologicznym.