Jakie są metody leczenia przerostu gruczołu krokowego?

Przerost prostaty związany jest ze zmianami hormonalnymi, jakie zachodzą w organizmie dojrzałego mężczyzny. Łagodny rozrost prostaty, objawiający się przede wszystkim problemami z oddawaniem moczu, to nieprzyjemna dolegliwość, którą można skutecznie leczyć pod okiem urologa. O ile powiększenie gruczołu krokowego nie jest groźne dla naszego zdrowia, o tyle objawy typowe dla prostaty mogą sygnalizować również namnażanie się komórek zmienionych nowotworowo. Prawidłowa profilaktyka oraz regularne wizyty w gabinecie urologicznym powinny być zatem priorytetem dla każdego dojrzałego mężczyzny.

Łagodzenie objawów i leczenie powiększonej prostaty

Łagodne powiększenie prostaty można leczyć farmakologicznie lub operacyjnie. W początkowej fazie urolog zwykle zaleca przyjmowanie leków, których zadaniem jest obniżenie napięcia mięśni gładkich dróg moczowych, zmniejszanie obrzęków i przekrwienia szyi pęcherza moczowego oraz poprawianie elastyczności gruczołu krokowego i drożności pęcherza. Bardzo często są to preparaty zawierające naturalne składniki, takie jak wyciąg z wierzbownicy drobnokwiatowej lub pokrzywy czy olej z pestek dyni.

Operacja zalecana jest najczęściej w sytuacji, gdy objętość gruczolaka u pacjenta jest tak duża, że mocz zaczyna zalegać w pęcherzu, co może prowadzić do zakażeń układu moczowego lub nawet kamicy pęcherza. Zwykle wykonuje się zabieg elektroresekcji przezcewkowej (tzw. TUR). W ten sposób usuwana jest część gruczołu w celu umożliwienia swobodnego odpływu moczu.

Łagodny rozrost czy rak prostaty?

Łagodny rozrost prostaty nie oznacza nowotworu. Należy pamiętać jednak, że późno zdiagnozowana i nieleczona dolegliwość może prowadzić do poważnych powikłań, m.in. zakażeń w drogach moczowych, kamicy nerkowej, niewydolności nerek.

Nowotwór prostaty związany jest z namnażaniem się komórek nowotworowych. To proces bardzo powolny, pierwsze objawy mogą pojawić się nawet po kilkunastu latach. Większość z nich podobna jest do łagodnego przerostu prostaty, m.in. problemy z oddawaniem moczu, wrażenie ciągle przepełnionego pęcherza itp. Do tego dochodzić może również: krwiomocz, pieczenie przy oddawaniu moczu, nietrzymanie moczu, zaburzenia wzwodu, bóle w okolicy krocza, obecność krwi w spermie, bóle i krwawienie z odbytu. Jeśli zauważasz u siebie jakikolwiek z objawów, powinieneś niezwłocznie odwiedzić gabinet urologiczny. Należy pamiętać, że wczesne zdiagnozowanie i specjalistyczne leczenie raka prostaty może zapobiec namnażaniu się komórek nowotworowych.