Wodniak jądra – jakie są objawy i jak się go leczy?

Wodniak jądra to przypadłość, która wywołuje wiele obaw wśród mężczyzn, jednak nie każdy wie, czym właściwie jest to schorzenie i jakie są jego objawy.

Czym jest wodniak jądra?

Wodniak jądra (hydrocele) to zbieranie się płynu w osłonkach jądra, które prowadzi do powiększenia się jednego lub obu jąder. Schorzenie może występować zarówno u dzieci, jak i dorosłych mężczyzn. Choć przyczyny powstawania wodniaka mogą być różne – od wrodzonego zaburzenia, przez urazy, infekcje, czy też wynikające z zabiegów operacyjnych – należy pamiętać, że wodniak jądra nie zawsze jest stanem patologicznym. Często występuje u noworodków jako fizjologiczne zjawisko i zanika samoistnie po kilku miesiącach życia.

Jakie są objawy wodniaka jądra?

Objawy wodniaka jądra są często subtelne – zwłaszcza na początkowym etapie choroby. Najbardziej charakterystycznym objawem jest uczucie ciężkości w mosznie oraz jej powiększenie, które może być jednostronne lub obustronne. Inne objawy to ból jąder, dyskomfort czy obrzęk moszny i jąder. Warto zwrócić uwagę na zmiany w wyglądzie moszny, takie jak zaczerwienienie czy zwiększenie napięcia skóry. Wodniak może być również bezbolesny, dlatego warto uważnie obserwować zmiany w okolicach genitaliów i regularnie wykonywać samobadanie jąder. Kluczowe są także systematyczne konsultacje urologiczne w naszym gabinecie w Łodzi.

Jakie są metody leczenia wodniaka jądra?

Leczenie wodniaka może być różnorodne i zależy przede wszystkim od jego przyczyn oraz stopnia zaawansowania. W przypadku wodniaka fizjologicznego u noworodków lekarze zwykle stosują taktykę wyczekiwania, gdyż często schorzenie samoistnie ustępuje po kilku miesiącach życia dziecka. U dorosłych mężczyzn, decyzja o leczeniu jest także uzależniona od ewentualnych dolegliwości – jeśli wodniak nie powoduje bólu ani innych problemów, lekarz może zdecydować się na kontrolowanie jego rozwoju.

Jeśli jednak konieczne jest podjęcie działań terapeutycznych, możliwe opcje to zabiegi małoinwazyjne. W przypadku dużych wodniaków, nawracających lub powodujących poważne dolegliwości, można zastosować chirurgiczne usunięcie wodniaka. Operacja polega na nacięciu moszny, usunięciu płynu oraz zamknięciu worka osłonkowego jądra tak, aby zapobiec nawrotowi schorzenia. Po zabiegu pacjent musi stosować się do zaleceń lekarskich oraz regularnie kontrolować stan zdrowia jąder.