Jakie mogą być przyczyny zapalenia jąder?

Zapalenie jąder jest jedną z chorób, której zignorowanie może prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, jak na przykład bezpłodność czy utrata jądra. Choroba ta związana jest ze stanem zapalnym najądrza, który następnie rozprzestrzenia się na jądro. Zapalenie jąder ma ostry przebieg, objawia się przeważnie jednostronnym bólem w mosznie, obrzękiem połowy moszny, a także bolesnością podczas dotykania. Skóra moszny może być zaczerwieniona, a chore jądro powiększone i uniesione. W nasieniu może być obecna krew.

Skąd bierze się zapalenie jąder i jak często występuje to schorzenie?

Najczęstszym powodem zapalenia jąder są zakażenia wirusowe lub bakteryjne. Przyczyną może być:

• Wirus świnki – jest to najczęściej występujący powód zapalenia jąder. Występuje głównie u chłopców poniżej dziesiątego roku życia, ale zachorować mogą również dorośli mężczyźni. U nich również może prowadzić to do zapalenia jądra. Wirus do jądra dostaje się poprzez krążącą krew, może zaatakować jedno lub oba jądra,
  • Zakażenie bakteryjne – najczęściej zapalenie jest powikłaniem zapalenia najądrza, a ono natomiast następstwem zakażenia układu moczowego połączonego z chorobą gruczołu krokowego lub zwężeniem cewki moczowej. Ten typ zapalenia pojawia się częściej u starszych mężczyzn,
  • Choroby przenoszone drogą płciową – te przypadki również wynikają z powikłań zapalenia najądrza, które zostało wywołane przez zakażenie przeniesione drogą płciową. Najczęstszym drobnoustrojem powodującym takie schorzenia jest chlamydia i dwoinka rzeżączki. Pierwszym etapem jest zapalenie cewki moczowej, a następnie zapalenie najądrza oraz jądra. Ten rodzaj zapalenia dotyczy zazwyczaj młodych mężczyzn bardzo aktywnych seksualnie, podejmujących ryzykowne zachowania seksualne (częsta zmiana partnerów, kontakty bez prezerwatywy).

W sytuacji wystąpienia bólu w mosznie, obrzęku lub powiększenia jądra należy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem urologiem. Objawów nie wolno ignorować, ponieważ mogą świadczyć o naprawdę poważnych schorzeniach. Lekarz po wykonaniu badania palpacyjnego i USG jest w stanie określić rodzaj schorzenia i wykluczyć część chorób, które również objawiają się bólem moszny i obrzękiem. Zapalenie jądra występuje u około 30% chłopców oraz 70% mężczyzn chorujących na świnkę.