Czym jest rak pęcherza moczowego?

Diagnoza, której każdy boi się usłyszeć brzmi: to nowotwór. Takie słowa są momentem przełomowym i sprawiają, że nasze życie zmienia się już na zawsze. Należy jednak pamiętać, że istnieje wiele różnych rodzajów nowotworów, które różnią się swoją charakterystyką, a w tym złośliwością i trudnością leczenia. W naszym artykule omawiamy, czym charakteryzuje się rak pęcherza moczowego. Wyjaśniamy też, jakie objawy daje i na czym polega jego leczenie.

Co należy wiedzieć o nowotworze pęcherza moczowego?

Nowotwór pęcherza moczowego to schorzenie, które może dotknąć osoby w każdym wieku i to niezależnie od płci. Jak pokazują badania większe szanse zachorowania mają jednak  mężczyźni w wieku od 50 do 70 lat. Co ważne, w ostatnich latach notuje się coraz większą skalę problemu: zachorowalność rośnie zarówno w przypadku Panów, jak i Pań.

Należy pamiętać, że określenie “nowotwór pęcherza moczowego” to jedynie ogólna nazwa, za którą kryją się liczne typy schorzeń. Najpoważniejsza odmiana to rak pęcherza moczowego naciekający błonę mięśniową (ang. Muscle invasive bladder cancer – MIBC).

Jakie objawy świadczą o tym, że w naszym pęcherzu może dziać się coś złego? Wczesne symptomy to krwiomocz (o charakterze nawracającym lub stałym), częste i bolesne oddawanie moczu, parcie na pęcherz, zaburzenia mikcji, ból pleców i ból miednicy. W zaawansowanym stadium rak pęcherza moczowego może wywoływać także bóle okolicy nadłonowej i lędźwiowej, wyczuwalny guz w okolicy nadłonowej, powiększone węzły chłonne, a także obrzęki kończyn i bóle w kościach (w wyniku przerzutów).

Rak pęcherza moczowego – diagnostyka, leczenie, rokowania

Wystąpienie któregoś z wymienionych wyżej objawów powinno skłonić nas do szybkiego odwiedzenia specjalisty. Tak jak w przypadku innych schorzeń, wczesna diagnostyka stanowi bowiem klucz do wyleczenia lub złagodzenia schorzenia.

Jakie badania może zlecić urolog? Podstawowe metody to badanie moczu z oceną cytologiczną oraz ultrasonografia jamy brzusznej z oceną nerek, pęcherza i stercza. Konieczne może okazać się także badanie histopatologiczne wycinków pobranych w trakcie cystoskopii. Inne pomocne badania to ocena moczowodów i układów kielichowo-miedniczkowych – nowotwór złośliwy pęcherza moczowego często występuje bowiem wieloogniskowo.

Leczenie nowotworu pęcherza moczowego zależy przede wszystkim od tego, w jakim stadium jest choroba. W większości przypadków wykorzystywana jest chemioterapia lub przezcewkowa radykalna elektroresekcja guza pęcherza (TURT). Nowoczesne metody to również szczepionka BCG, która zawiera niezjadliwy szczep Mycobacterium bovis (szczepionka przeciwgruźlicza). W zaawansowanych przypadkach może zajść konieczność usunięcia pęcherza.

Należy mieć świadomość, że chociaż rak pęcherza we wczesnym stadium jest możliwy do wyleczenia, to im później zostanie podjęte działanie, tym mniejsze są szanse. Dodatkowo schorzenie to ma charakter nawrotowy, co oznacza, że, nawet gdy uda się uspokoić sytuację, konieczne są regularne badania kontrolne.