Czy kolor moczu może świadczyć o chorobie?

Wszystkie procesy zachodzące w organizmie odgrywają istotną rolę. Co ciekawe, nasze ciało może także wysyłać nam sygnały, które wskazują na konkretne schorzenie. Jednym z elementów, który warto obserwować, jest kolor moczu. Jakie ma on znaczenie? Temat ten omawiamy w naszym artykule.

Czy kolor moczu może wskazywać na chorobę?

Przyjmuje się, że prawidłowy mocz powinien mieć barwę jasnożółtą, słomkową. Dopuszczalna jest także barwa ciemnożółta i pomarańczowa w próbkach pobieranych bezpośrednio po przebudzeniu.

Gdy zaobserwujemy zmiany w kolorze moczu warto ustalić dodatkowe szczegóły:

• Jak długo trwa taka zmiana?
  • Czy zmiana zabarwienia i jej intensywność jest taka sama każdego dnia?
  • Czy w moczu obecna jest krew?
  • Czy w moczu znajduje się śluz?
  • Czy zmienił się również zapach moczu?

Wszelkie niepokojące kwestie należy zgłosić do specjalisty – porady urologiczne Łódź.

Kolor moczu a choroby – co warto wiedzieć?

Jakie choroby mogą wywoływać zmianę koloru moczu? Oto kilka ważnych informacji:

• mocz jasnożółty, przezroczysty może oznaczać np. występowanie cukrzycy lub moczówki prostej, która zaburza zagęszczenie moczu,
  • mocz ciemnożółty, bursztynowy może sugerować odwodnienie organizmu,
  • mocz pomarańczowy może mieć związek ze stosowaniem środków przeczyszczających, witamin z grupy B lub karotenu,
  • mocz czerwony, różowy, brunatny może wynikać z diety, przyjmowania niektórych leków (ryfampicyna, fenytoina, azatiopryna, deferoksamina), a także stanów zapalanych układu moczowego,
  • mocz brązowy może świadczyć o wydalaniu hemoglobiny i mioglobiny,
  • mocz niebieski, jest dość rzadki, a jego przyczyną jest hiperkalcemia, choroba genetyczna, zwiększająca ilość wapnia we krwi,
  • mocz zielony mocz wskazuje na problemy z nerkami, infekcję dróg moczowych, zapalenie gruczołu krokowego.